Улюблена Ісусом    

 

Перед входженням в орден (у віці приблизно 15 років) Тереза почувається „малою нареченою Ісуса”, що поправляє її гумор. Після входження в орден залишається Його „Улюбленою”. Дивний для мене є цей мотив заручин і подружжя з Ісусом.  Тереза видається мені дитиною, дівчинкою, підлітком, мріючим про перше кохання, поцілунки і триманням за руку, про відчуття бути кимсь винятковим. Як можна бути кимсь більш винятковим, ніж улюбленою (дружиною!) Ісуса?  Залишивши усілякі можливості справжнього заміжжя „у світі”, Тереза мусить, якось замінюючи, задовольнити свою потребу зв’язку з чоловіком, прагнення сім'ї. Тереза складає дуже дивне і інфантильне запрошення на свій шлюб з Ісусом, за зразком типових запрошень для тодішніх звичаїв:  

„Всемогутній Бог, Творець Неба і землі, Пануючий Правитель Світу і Пресвята Діво Марія, Королева Небесного Двору, ввічливо сповіщають про Вінчання Свого Шановного Сина, Ісуса, Короля Королів і Пана панів, з панною Терезою Мартин, тепер Пані і Княжною королівств, внесених в приданому через її Божого Жениха, а саме: Дитинство Ісуса і Його муки, оскільки її шляхетні титули то: від Дитятка Ісус і Найсвятішого Обличчя. 

Пан Людовик Мартин, Власник і Пан над володіннями Страждання і Упокорення і Пані Мартин, Княжна і Пані Небесного Двору, ввічливо сповіщають про Вінчання своєї доньки, Терези з Ісусом, Словом Божим, другою Особою Пресвятої Трійці, Який за справою Святого Духа став Людиною і Сином Марії, Королеви Небес” (А 77) 

Маю малоприємне відчуття нудоти, читаючи це запрошення. Видається мені воно подекуди блюзнірством, але я не подам Терези до суду про образу моїх відчуттів релігійних. Що ж тут ми маємо? Одночасне вивищення і приниження Терези. Багато віднесень до всемогутності, панування, королівської влади. З другого боку, особливо у віднесенні до свого батька, Тереза згадує страждання і упокорення. Перемішання двох світів, яке не переконує. Світ сили і влади перемішаний із світом страждання і упокорення. Бог, об'єднуваний з силою, людина із стражданням. Христос – Бог, беручи за дружину Терезу, зрівнює її в деякій мірі з Самим Собою, додає їй власної божої гідності. Тереза набирає через це відчуття вартості. Вся ця жахливо надута, міщанська форма цього запрошення для мене нелегкотравна інтелектуально і психічно. Потрібно однак пам'ятати, що Тереза була лише підлітком з ентузіазмом, в якому палахкотіли гормони, і яка мусила дати якось водоскид своєму бажанню любові, бути закоханою і улюбленою.