4. Оригінальність малої дороги

 

 

Чи мала дорога Терези з Лізьє оригінальна? Однозначної відповіді, на нашу думку, не може бути. Це залежить від того, чи беремо до уваги окремі доктринальні пункти, чи історичну реалізацію.  

Тереза вірила, що її дорога оригінальна, дуже проста і повністю нова. 

Була переконана, що передає щось нове і оригінальне. Вона не підписалась під чужими думками і не відкрила цієї дороги з допомогою кармеліток, бо вони самі часто говорили про "її дорогу", яка була для них чимось повністю новим. 

Джерелом її малої дороги не можна вважати навіть Святе Письмо, бо, звертаючись до Святого Письма в пошуках світла, не шукала рішення своєї проблеми, а підтвердження свого відкриття. 

Але в її духовній доктрині важко знайти якийсь пункт, якого християнство не знало. Що більше, вона не перша шукали якоїсь простої дороги до з’єднання з Богом. У царині теорії духовності майже все вже відкрили. Багато про це говорить підзаголовок останнього іспанського журналу "Revista de Espiritualidad": "Тереза з Лізьє або повернення до Євангелія", де добре говориться про характер послання Терези. Добра Новина була об’явлена у повноті, але кожний мусить асимілювати її в своєму конкретному житті. 

Тереза була переконана в оригінальності малої дороги, маючи на увазі свій пройдений шлях. Її духовне життя неповторне. Живучи Євангелієм автентично, відкрила логіку дороги до святості, що в культурному контексті та в чернечому середовищі було новизною. 

На формування оригінальної дороги кармелітки з Лізьє впливали наступні чинники: природні схильності Терези, вплив середовища, дія благодаті та співпраця Терези. 

Тереза усвідомлювала вплив особистих якостей і середовища на формування її доктрини про малу дорогу. Знає, що Бог дав їй святих батьків, інші люди давали їй добрий приклад, який наслідувала, мала чотирьох братів-ангелів у небі, які за неї молилися. Природна делікатність і вразливість дозволяли їй відкривати довкола красу й водночас були причиною великих духовних страждань, які ніхто не помічав. Пише, що Бог пробудив її свідомість у віці трьох років, аби могла подивляти й наслідувати доброту мами, і що дав їй чуйне й вразливе серце. 

Шукаючи пояснення малої дороги, слід передовсім узгляднити природний біг речей і дію благодаті в конкретному середовищі, особливо факт, що Тереза мала окреслену місію в Церкві. 

Очевидно, що остаточна причина формування певного стилю духовного життя Терези не залежить ані від середовища, незважаючи на його великий вплив, ані від темпераменту і психо-соматичних рис, які схиляли її до окресленого стилю буття. Людина має ще вільну волю, яка вирішує про її поведінку й вибори. В Терези всі ці чинники були спрямовані до вірності Богові. Тереза була вірною натхненням і порухам благодаті, тому кінцевий ефект такий, який ми знаємо. 

Можна вказати принаймні на дві конкретні риси оригінальності малої дороги: 

Місія Терези нова не тільки тому, що вона велика свята без великих чудес, а тому, що звичайні речі робить у надзвичайно добрий спосіб, і тому, що Тереза не мусила ставати дитиною – як наказує Євангеліє, бо ввесь час була дитиною. 

Інші святі, як і вона, жили повнотою любові. Але не йшли від початку дорогою дитинства. Повинні були докласти чимало зусиль, аби стати як діти, і стали ними. Тереза, читаючи Євангеліє, ствердила, що мусить залишитися дитиною, далі йти дорогою дитинства. У цьому її оригінальність: занурення в саму суть християнства; розуміння і пережиття з раннього дитинства таїни, яку Ісус об’явив в Отче наш. Тереза – свята, яка дозріла в природному й духовному дитинстві.